Zétényi Lina: Pörögni megállás nélkül

Stop the tempo! Tomcsa Sándor Színház, Székelyudvarhely



A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház kocsmaszínházi előadását láthattuk tegnap a Living Room-ban, Gianina Cărbunariu Stop the Tempo! című drámáját Tóth Árpád rendezte meg. Három idegen találkozik egy szórakozóhelyen, egyikőjük sem találja a helyét az életben. Egy véletlen során megismerkednek, és a társadalommal szembeni elégedetlenségük miatt egyfajta ámokfutásba kezdenek. Céljuk az, hogy mindenhol kiverjék a biztosítékot, átvitt értelemben és szó szerint is.
Ezzel az előadással kezdődött a napom. Hirtelen és nagyon erős kezdéssel berobbant, és gyors tempója, zenéje, kápráztató fényei és erős monológjai nagy hatással voltak rám. Talán járatlanságom miatt, de az előadás ütemes tempója miatt néha úgy éreztem, ha egy szépen, finomabban kidolgozott momentummal találkozom, nincs is időm elidőzni rajta, mert mindig jön egy következő, erős impulzus. Az érdekes, hogy a drámát és a látott előadást nem igazán tudom szét választani.

Nagyon erősnek tartottam az elején, hogy a három szereplő monológjai egybeszőve hangzanak el, mintha válaszolnának egymás gondolataira, folytatnák a másik mondanivalóját, mégis a saját történetüket fűzik tovább.  De végtére, ha más is a történet, a lényeg, hogy a probléma ugyanaz: nem találják a helyüket ebben a világban – „mert szar.” Itt a szöveg annyira lekötötte a figyelmem, hogy nem igazán figyeltem a mozgást. Ez különben jellemző volt az egész előadásra, a szöveg nagy úr volt benne. A kisméretű játékteret, úgy ahogy volt, bemozogták, bejárták a színészek. A táncokról a fiú egyik mondata jutott eszembe: „Ez a sok össze-vissza mozgó izgatott görcsberándult kurva trendi faszfej”. Hasonlóképp mozogtak a szereplők is.

A díszlet egy pici szekrény volt, amit könnyen át lehetett alakítani kocsivá – de szerintem a kormány nélkül is megéltek volna a jelenetek. Szerettem viszont, hogy amikor felvették a szemüvegeket – a felszabadult pillanataikban, amikor sikerélményük volt –, mintha ők is a boldogság szemüvegén keresztül szemlélték volna a világot. A kivágott angyal figurák jelentésén is gondolkoztam, mert persze három volt belőlük, akár a szereplőkből. Olyannak tűnt ez a három fiatal, mintha angyalok lennének, az Isten küldöttei, akik beleszólnak a társadalmi eseményekbe, szórakozásba. Mintha ezt a hazug, lélektelen világot szeretnék kicsit visszazökkenteni egy ideálisabba. Persze, a szereplőket inkább a saját elveszettségük vezérli. A végén pedig láthatjuk, ahogy ezek az egymás kezét fogó angyalok újra elkészülnek: ott az egyik lány arról beszél, hogy bár a rendőrök azt mondják, hogy társai meghaltak, ő mégis várja őket.

Számomra ez az előadás attól volt jó, hogy nem akart több lenni annál, ami. Egyszerű volt és nagyszerű, éppen annyi, amennyi egy jó kocsmaszínházhoz kell. A színészi játék is erős volt számomra, egyértelműen kikerekedett a sikertelen DJ fiú, a médiában dolgozó leszbikus nő, és a három munkahelyen egyszerre törtető lány elégedetlensége és küzdése.

Ha ilyen a kocsmaszínház, szívesen nézem.