Juraszek Zsuzsanna: „Mindenkinél ott csattan, ahol neki fáj!”

Homemade. Kolozsvári Állami Magyar Színház


2016-ban két fiatal dramaturg nagyot álmodott és megírt egy pályázatot a Kolozsvári Állami Színház művészei számára. Céljuk egy olyan előadás megalkotása volt, amely jelentősen eltér mind a megszokott kőszínházi formáktól, mind pedig a bevett alkotói metódusoktól. Olyan témáról akartak beszélni, amelyhez mindnyájan tudunk kapcsolódni. A családról, az életünk első és személyiségünket talán leginkább meghatározó közösségéről, azon belül is a szülő-gyermek viszonyról, amelyben így vagy úgy, de kivétel nélkül érintettek vagyunk.

A közös alkotói munkát jelentő úgynevezett „devised” színházi projekt előkészülete jelentős, több tudományterület szakembereinek munkáját is magába foglaló folyamat volt. Szociológusokkal és szakpszichológusokkal közösen gyűjtöttek anyagot, több mint 70 mélyinterjút készítve erdélyi fiatalokkal és felnőttekkel. Ezt a gyűjteményt egy rendhagyó alkotó folyamat keretein belül a csapat közösen dolgozta át koherens színházi előadássá. Mindenki írt, játszott, ötletelt és megtalálta személyes kapcsolódását a témához.

Az elkészült előadás szerkezetét és stílusát tekintve is igen sokszínű. Az egymást szabadon követő mikrojelenetek teret adtak prózai, zenés, interaktív, illetve improvizatív formáknak is, melyek végtelen humorral, húsbavágó őszinteséggel voltak megírva. Dalok formájában például a szülők groteszk humorral vallanak szexuális életükről és mi készséggel nevetünk, mégis érezzük a téma keserűségét. Az egymást követő, egymáshoz nem lineárisan kapcsolódó jelenetekben erős hangsúly került a társadalmi elvárásoknak, illetve nemi sztereotípiáknak való görcsös megfelelési kényszerre. Az anya természetesen főz, mos, takarít, bevásárol, gyereket nevel, dolgozik, jó feleség, és persze magára is ad. Az apa pedig családfenntartó, bölcs, igazságos, aki nem szól bele abba, ami nem tartozik feladatai közé (pl.: a gyereknevelésbe), és ha mégis úgy adódik, akkor övé az utolsó szó. Nem káromkodik, ismeri a határokat, azt is tudja, hogy nem ildomos utolsóként elhagyni a kocsmát. Társaságban a szülők a gyereknevelés szépségeiről, a családi szeretet fontosságáról bölcselkednek, otthonuk négy fala között pedig a legegyszerűbb dolgokról sem tudnak beszélgetni gyermekeikkel. Általuk próbálják saját hibáikat, be nem teljesült álmaikat jóvátenni a nevelésben, miközben hajlamosak megfeledkezni egy apróságról, mégpedig, hogy ők is voltak gyerekek, akik talán pont ugyanezeken a nehézségeken mentek keresztül.

 Az előadás ugyanúgy megmutatta ezt az oldalt is: hogy mennyire nehéz a szülői szerep. Nem jónak vagy rossznak, hanem embernek mutatta szereplőit, akik ugyan sokszor helytelenül jártak el, ám ezt nem rosszindulatból tették. Csupán szerették volna jól csinálni, csak nem tudták, hogy ezt hogyan kell. Ez a felvetés az előadás második részében, egy interaktív jelenetben csúcsosodott ki számomra igazán, ahol papírgalacsinnal dobálhattuk meg a szüleink nevét tartalmazó lapot, amennyiben azonosultunk az állításokkal, amelyeket egy színésznő sorolt fel. Ezek az állítások egytől egyig „gyűlölöm a szüleim, mert:…” kezdetűek voltak, ám egy idő után megfordultak  a kijelentések, a felvetés másik oldalát is megmutatva: hogy miért szeretjük őket. Érdekes volt látni, ahogyan felnőtt emberek, korra és nemre való tekintet nélkül önfeledt dobálásba kezdtek, majd minden lecsendesedett, az arcokon megbékélés és nyugalom látszott.

Az előadást egy közönségtalálkozó követte, ahol az alkotók részletesebben beszéltek az előadás megalkotásának körülményeiről, a csapat alkotói módszereiről, illetve a helyzetekhez való személyes kötődésükről. Elárulták, hogy a Homemade számukra is egyfajta terápia volt, ami után szülőként számos dolog újrafogalmazódott bennük. És talán épp ez az előadás hozadéka: hogy kívülről segít meglátni magunkat a különböző szerepeinkben.