Juraszek Zsuzsanna: Együtt kell működni, hogy senki ne dögöljön bele

Lady Lear. Káva Kulturális Műhely, Budapest



A Káva Kulturális Műhely Lady Lear című felnőtteknek szóló interaktív színházi előadását közel egy évvel ezelőtt, 2016. október 31-én mutatták be. A produkció az elmúlt egy évben számtalan előadást megélt, amelyek során nem csak a közönség, hanem maga az előadás is folyamatosan változott. Persze, mondhatnánk, hogy nem létezik két egyforma előadás, de a Lady Lear esetében a változások kulcsa nem másvalaki, hanem egyenesen a néző kezében van. Interaktív színházi programként a történések adott pontjaiban lehetőségünk nyílhat egyéni véleményeinkkel kommentálni a szereplők cselekedeteit, tanácsokat adni helyzetük megoldására. A felvetett gondolatokat és ötleteket a színészek a karakterüknek megfelelően igyekeznek ezután belecsempészni az előadásba. Ám ahhoz, hogy ez a forma működhessen, elengedhetetlen, hogy olyan témát válasszanak az alkotók, amellyel egyrészt a néző azonosulni tud, másrészt több perspektívából járja körül az adott problémakört. Az sem árt, ha olyasvalamiről van szó, ami bár ott rejtőzhet a mindennapokban, mégis igyekszünk inkább nem gondolni rá, egészen addig, amíg nem kerülünk az adott szituációba.

Az előadás középpontjában egy rendkívül kényes családi helyzet áll: az idős anya sztrókja következtében fél oldalára lebénul, így állandó felügyeletre szorul. Három felnőtt fia egyaránt nem tud mit kezdeni a kialakult helyzettel, viszont ahelyett, hogy közösen megpróbálnának tenni valamit, egymásra hárítják a felelősséget. Pillanatok alatt önzőnek titulálják egymást, holott számukra édesanyjuk gondozása éppen ugyanakkora terhet jelent, mi több, valamilyen szinten betolakodónak minősül a már kialakult, illetve kialakulóban lévő életükben. Ezt talán maguknak sem merik beismerni, ami valljuk be, teljesen érthető. Elvégre mégis az anyjukról van szó, aki felnevelte őket, és aki most egyedül az ő segítségükre számíthat, bár azt hozzá kell tenni, hogy a mama sem éppen egy könnyű eset. Új, akadályozott élethelyzetével megbirkózni képtelen, belőle is hiányzik az empátia, fél, hogy magára marad, és ez a rettegés számára minden más szempontot, meggondolást felülír. Pedig a családnak a fennálló helyzet megoldására az egyetlen lehetősége a kölcsönös kompromisszumokban rejlik. Ezeket a szélsőséges gondolatokat és érzelmeket valóban nehéz felvállalni, kiváltképp, amikor a családunkról van szó, ugyanakkor nem árt szembesülni velük. Az előadás ezekre a helyzetekre remekül rávilágít. A karakterek minden önzőségük ellenére sem sablonfigurák, hanem emberek, akiket egytől egyig képesek vagyunk empátiával szemlélni. Ebben sokat segít az élőbeszédhez közeli nyelvhasználat, illetve az interaktív forma. Érdekes, hogy az anya szerepét férfiak, pontosabban az ő három fiát alakító színészek játsszák, ezzel is bonyolítva a szereplők feletti ítélkezést.


Ezzel egy időben viszont ugyanúgy felmerül a személyes felelősségvállalás kérdése. Valóban kötelezhetőek lennénk arra, hogy beáldozzuk saját, egyetlen életünket?  És egyáltalán létezik erre a kérdésre bármilyen egyetemes, esetleg jó vagy rossz válasz? Talán igen, talán nem. De az is lehet, hogy ahányan vagyunk, annyiféleképpen gondolkodunk az előadás által felvetett problémákról. Számomra éppen ez a lényege az interaktív színházi formának, így a Lady Learnek is, hogy ahelyett, hogy egy készen kapott válasszal távoznál, gondolatokkal hagyod el a nézőteret.