Zétényi Lina: A „közel az igazsághoz”, az „távol az emberektől”?

A mizantróp. Szigligeti Színház, Nagyvárad


Moliѐre jól ismert drámáját a Szigligeti Színház hozta el Gyergyóba, Novák Eszter rendezésében. A mizantróp: ami azt jelenti, hogy embergyűlölő. Alceste, a főszereplő nem bírja a hízelgést és képmutatást, ami körülötte folyik. Elhatározza, hogy ezentúl mindenkivel fájóan őszinte lesz, erre biztatja barátját, Philintet is. Ellenben szerelme, Celimene, pont ebben a világban érzi magát teljesnek, élvezi rengeteg udvarlóját. Arsinoe, Celimene barátnője leleplezi annak valódi véleményét az udvarlóiról, akik emiatt elfordulnak tőle, egyedül Alceste akar továbbra is vele maradni – arra kéri a lányt, hogy vonuljanak el a világtól kettesben, éljenek együtt máshol, de Celimene erre képtelennek bizonyul.

A színpadi teret átszeli egy kifutó, egészen belenyúlik a nézőtérbe, mellette, a hatalmas heverő mögött, egy jacuzzira hajazó medence van, és a luxust érzékeltetik a háttér óriási márványszerű falai is. Egy kiültetett növényt is látunk – és a tér számos pontján reflektorlámpák állnak: ezeket használják egy-egy szereplő jelenetének, „fellépésének” hangsúlyozására. Ebbe a térbe érkeznek meg a színészek, akár egy divatbemutató modelljei, mozgásuk összehangolt. Aztán a nézők közé mennek, és belekezdenek a közönség felületes magasztalásába. Az, hogy hazugnak és képmutatónak tartod magad körül a világot, kortalan téma: számomra a szelfi-készítés és a töménytelen üres szó, szociális fecsegés közelebb hozta a dráma központi problémáját, így aktualizálva azt. Ugyanez a megjelenésben, a jelmezhasználatban is megmutatkozott: a Celimene-t játszó színésznőt négy-öt különböző ruhában láthattuk az előadás alatt, folyamatosan átöltözött a színpadon. A jelmezek maiak és mindenképpen olyan viseletek, amelyeket tehetős és divatos emberek hordanak, vagy akik annak akarnak tűnni.

Érdekes volt, ahogy a szöveg működött ebben a mindennapjainkat idéző világban. Eleinte furcsának tűnt, hogy a színészek a verses szöveget hangsúlyosan dallamosan mondták, mintha néha nem is igyekeztek volna kijátszani a szöveg azon lehetőségeit, hogy a karakter köznapian értett valóságosságára vonatkoztassák. Például Alceste akkor került a legközelebb hozzám, mikor az előadás végén kiült a kifutó szélére és monológba kezdett: ekkor nagyon őszintének tűnt, és sokkal szervesebben működött a karakter színházi megcsináltsága is.

Számomra az előadás legszerethetőbb része a humora volt. Ahogy Acaste és Clidantre versengett Celimene figyelméért, illetve ahogy maguk között egyezséget kötöttek. Tetszett, amikor a medencében a fürdőnadrágjukkal játszottak, és szintén nagyon komikus volt, amikor Arsinoe szoknyája vizes lett, és zavarba jött attól, hogy Alceste így látja meg őt. A medence, de az egész tér által kínált lehetőséget jól kijátszották a színészek. Az elején kicsit megijedtem, úgy éreztem, hogy a sok fel-alá mozgás el fogja a venni a játék energiáját. Később viszont a jelenetek helyet találtak maguknak a térben.

Sokszor úgy éreztem, hogy a megszólaló dalok nincsenek kapcsolatban azzal, ami a színpadon történik. Az is felmerült bennem, hogy egyáltalán fontos-e, hogy megszólaljanak. Ilyenkor egyből arra jutottam, hogy talán a mélyre menő jelenetek feloldására szolgálnak. De a mélyre menő jelenetekből számomra kevés volt. Így a karaoke-show inkább egy jelként működött, egybekapcsolódva a felületességre utaló más jelekkel-jelenetekkel (mint a nézőtéren való megjelenés) – de hiányoltam a dráma által felvetett probléma, a szereplők közti viszonyok mélyebb bejárását. A legvégén is kérdések születtek bennem, amiket lehet, csupán a dráma vet fel. Philinte és Eliante hirtelen, már-már pragmatikus egybekelése amolyan „guba a gubához” érzést keltett. Aki ebben a világban jó, és nincs konfliktusa a környezetével, annak együtt kell lennie, akik pedig nem azok, mártírok és szenvedésre kárhoztatnak. Izgalmas volt, mikor már csak a négy alak maradt a térben: vajon ki lesz kivel? Pár percig volt feszültsége a jelenetnek. Aztán ez elveszett, és eltűnt az energia is belőle. A távozó Alceste elveszettségét már nem éreztem át – nem tudtam vele kimenni a színpadról.

Összességében örülök, hogy láttam az előadást, és érdemes megnézni: figyelemfenntartó, izgalmas, finom humorú.