Zárug Bernadett: Pénzért semmit

Skandináv lottó. Kézdivásárhelyi Városi Színház



Egy hollywoodi filmhez hasonló, elcsépelt témájú, elbohóckodott történet, amiről már az elején tudjuk, hogyan fog végződni. Ez a gondolat fut át a nézők agyán a Kolcsár József által rendezett Skandináv lottó első tíz percében. Aztán jelenet jelenetet, poén poént követ, és rájövünk, hogy bár a Pech család sztorija igencsak ismerős és kiszámítható – ha más nem, a családnév egyértelműen azt sugallja, hogy bizony, ennek nem lesz jó vége –, egy percig sem unatkozunk, és önfeledten nevetünk még a szétbohóckodott részeken is.

A szekrénysorhoz hasonló díszletben ücsörgő, a szövegüket motyogó, látszólag ideges színészek látványa már a kezdés előtt tudatosítja bennünk – annak ellenére, hogy Kiss Csaba szövege igaz történet alapján íródott –, hogy ez nem több mint színház. Ez a tudatosítás még nyomatékosabbá válik, amikor a főnök (Lung László Zsolt) a nézőkhöz fordul, és elmondja, hogy ő, az eddig Matildot játszó Polgár Emilia, és a Viliként megjelenő Orbán Levente most más karakterként fognak hozzánk szólni, majd előttünk sminkelnek át, és egy low budget szerepcsere után folytatódik is az előadás.

Egy meglehetősen szegény házaspár óriási összeget nyer a lottón, a nevüket bemondják a rádióban, így kölcsönkérő érdekbarátok tömegével kell megküzdeniük, és végül tönkremennek. Egy mondatban összefoglalható a történet, ám itt többről van szó. A főszereplő Pech József (Kiss László) vívódását követjük végig, aki bár eleinte elhatározza, hogy nem fogja elpocsékolni a nyereményt, nem tud ellenállni költekező feleségének és a rászoruló ismerősöknek, egy hét alatt sikerül elherdálnia a nyeremény nagy részét. Alig mondják be a rádióba a nevét, máris érkezik az első érdekbarát: a főnöke. Ez a karakter egy két lábon járó bohóctréfa, aki az előadás néhány pontján (például amikor nyolcvanszor újrateríti a kis asztalt) már-már annyira rossz poénként hat, hogy inkább kínunkban nevetünk rajta, semmint a viccességén, mégis kikényszeríti belőlünk a nevetést.

A főszereplő számára a második fejtörést a szomszédból érkező Fanni (Korodi Janka) és vőlegénye Vili okozzák, akik arra kérik Pechet, finanszírozza a lány énekes karrierjét. A főhős nem tud ellenállni, egy évi énekórára elegendő pénzt ad Fanninak, aki igencsak rászorul a zenei képzésre. Elsőre úgy tűnik, ez a legnagyobb pénzkidobás, ám végül a lány tényleg befut, és kiderül, hogy ez volt Pech legjövedelmezőbb befektetése az összes közül. Ebben a jelenetben hangzik el Matild legnagyobb álma: megtudjuk, hogy kiskorában táncosnő szeretett volna lenni, de mivel nem tellett nekik rá, ez sosem valósulhatott meg. Ezt azonban meg sem próbálja teljesíteni, az olyan nevetséges és kicsinyes vágyai kerülnek előtérbe, mint egy Gucci bunda vagy egy hullámmedence, hogy áthívhassák a szomszédokat. Itt értjük meg az egész költekezés érzelmi hátterét: a pénzzel próbálja pótolni, megvásárolni a szeretetet, szexet (a Vilivel való kapcsolat révén), a barátságot, mindazt, ami eddig hiányzott az életéből, hiszen, ahogyan az első jelenetben elhangzik, nincsenek barátaik sem.

Az egyetlen ember, akinek valóban segíteni akar Pech, az az apja (Lung László Zsolt), aki azonban visszautasítja és elküldi őt. Arra gondolunk, biztosan nem szereti a fiát, és hogy az ő szeretetét nem lehet megvásárolni, de valójában ő az egyetlen szereplő, aki nem akarja kihasználni Pechet, és nem fontosak számára az anyagi értékek.

Az utolsó csepp a pohárban Pech fia, Pubi (Orbán Levente) és volt felesége, Irma (Polgár Emilia) megjelenése, akik idegesen viharzanak ki, miután rájönnek, hogy az apa nem fogja finanszírozni fia ibizai szörfdeszka kölcsönző bizniszét.

A hirtelen jött vagyon okozta feszültségben Pech végül egy Gucci lány csábítására az őrületbe, egy álomszerű világba menekül, amelyben a főnöke értelmező vezetésén keresztül rálát az élete nyomorára. Rájön, hogy felesége Vilivel csalja, és mint egy őrült, mindenkit lelő, majd magával is végez.

Itt véget is érhetne a történet, de hirtelen visszacsöppenünk az első jelenetbe. Matild ott áll újra, kopott ruhájában, Gucci bunda és BMW nélkül, épp most húzzák ki a lottót. Amint megtudja, hogy nyertek, a közönséghez fordul, újra lebontva azt a bizonyos negyedik falat, és elkezdi a nézőket ölelgetni örömében, azt hajtogatva, hogy mindenkinek ad majd a nyereményből.

Ez a végjelenet az előadás egyik legfontosabb mozzanata. Míg másfél órán keresztül nézzük, hogyan tesznek tönkre valakit a szerettei, mennyire kapzsik, telhetetlenek, alattomosak és kétszínűek az emberek, a végén, azzal, hogy Pechné felénk fordul, megmutatja, hogy mi sem vagyunk mások, ugyanolyan szar alakok vagyunk mind, ha ilyen helyzetbe kerülünk, akárcsak a főnök, a szomszédok vagy a családtagok.


Elcsépelt sztori? Talán. Kiszámítható poénok? Meglehet. Viszont az tagadhatatlan, hogy Kolcsár József rendezése egy jól megcsinált, helyzetkomikumra épülő előadás, ami túllép az üres szórakoztatáson és van mondanivalója.