Dobrovszki Dóra: Mindenki egyetlen

Egyetlen. Figura Stúdió Színház, Gyergyószentmiklós

A fesztivál ötödik napján a Figura Stúdió Színház második előadásával vett részt. A cím alatt olvasható egy alcím: „színházi merénylet egy testre”. A színházi merénylet azért is találó, mert performatív jellege miatt nem hagyományos színházi előadásról van szó. Viszont pontosan nem sorolnám be egyik műfajba sem: valahol a mozgásszínház és a monodráma között áll, mindegyikből kölcsönözve elemeket-eszközöket. A rendező-koreográfus Győrfi Csaba, az előadó Máthé Annamária.

A produkció alapjául Clarissa Pinkola Estés Farkasokkal futó asszonyok című műve szolgált, ami beavatás a nőiesség ősi titkaiba. Bár alapul szolgált az alkotóknak, mégis eltávolodtak tőle a próbafolyamat alatt, nekem az előadás első felét mégis erősen és pozitívan meghatározta, megidézte ez a könyv. Az elhangzó szövegek főleg Háy Jánostól származnak, illetve a színésznő saját élményeiből-történeteiből vannak összeállítva.

Két dolgot nagyon szerettem az előadásban. Tetszett, hogy a mozgás és szöveg egyenrangúan van felépítve – bár sokszor éreztem, hogy több mozgásszínházi elem is lehetne benne. Nagyon jól működött a humor, amit időnként belecsempésztek az előadásba, oldotta a feszültséget és a komor hangulatú részeket. Az Egyetlen jellege szerint olyan, hogy sokan sokfélét gondolhatnak róla, mindenkinek másfajta üzenetet hordoz, hiszen asszociatív, sokféle értelmezést megenged. Az előadás eleje nagyon sötét hangulatú, keresi a szavakat, a világokat, az érzéseket. Az előadó negatív állapotokat kifejező szavak ír fel a földre. Önmagunk keresése közben gyakran ütközünk nehézségekbe. Minden emberből egyetlenegy van, ezért olyan nehéz egymás mellett léteznünk olykor; az egymás mellett élő emberek azért nem tudják kezelni a felmerülő problémákat, mert nehezen értjük meg a másikban rejlő egyediséget. Mégis, ez magában hordozza a szépséget is, hiszen olykor pont azt szeretjük a másikban, ami belőlünk hiányzik.

Máthé Annamária nem csak mesél, énekel is: az első összefüggő megszólalása a dal, ebben fejezi ki az érzelmeit. Az addig nehezen megszólaló nő hirtelen minden érzését gyorsan, már-már hadarva fejezi ki. Egy mikrofon kerül be az addig technikai eszközöktől mentes térbe, és az előadó ennek segítségével interakcióba is lép a közönséggel. Illetve lépne, hiszen a nézők némák maradnak. Fontos kérdés, hogy egy ilyen előadásban egy eljátszott szerepet nézünk, vagy maga a színésznő enged betekintés a saját belső világába. Valamilyen értelemben az előadónak mindig magát kell adnia a színpadon – mégis, egy ilyen jellegük előadásban jobban láthatjuk a színész saját személyiségét.

Az előadás közepén egy férfi szerepet is magára ölt a színésznő. Nehéz volt átállni és felvenni a fonalat, nem volt egyértelmű a karakterváltás, és ez kizökkentett. Az előadás második fele már egy kicsit felszabadultabb volt. Intenzívebben jöttek egymás után a jelenetek, ami felpörgette az eseményeket. Jól használta a színésznő az előadásban a fehér maszkot: ennek segítségével több karaktert tudott megjeleníteni, illetve partnerként is használta

Az előadás keretes szerkezetű: azzal kezdődik, hogy a közönségből kilép a játszó, és úgy fejeződik be, hogy visszaül a helyére. Ezzel sugallva azt, hogy ő is egy a sok ember közül és egyetlen.