Dobrovszki Dóra: Az szupermarketben az nemzeti hős

Fekete: az utolsó szerb felkelés. Újvidéki Színház



A kollokvium harmadik napján a fesztivál története alatt először egy újvidéki előadás volt látható. Žanko Tomić rendezte a Fekete című előadást, aminek alapja egy többször átírt szöveg: Balog István vitézi drámáját Németh Ferenc írta át, és ezt színpadra alkalmazta Lénárd Róbert.

Az előadás középpontjában a törökök elleni szerb népfelkelés nemzeti hőse áll. A kortárs kontextusban megjelenő hőskultusz a jelenség teljesen más aspektusaira mutat rá: rögtön az elején egy abszurd fordulattal a nemzet által imádott Fekete egyetlen golyóval leterít öt török katonát, a vezetőjüket meg szabadon engedi. Pozitív szerep a hős, a karakter mégis sok negatív tulajdonsággal van felruházva. A színpadi történés egésze alatt egy fegyverrel a kezében cselekszik mindent. Sokszor állatias és erőszakos a viselkedése, akár az erotikusabb jelenetek közben is. Ahogy halad előre a történet, a többi szereplő is ösztönvezérelt magatartást kezd felvenni, holott az elején még átlagos, békés embereknek tűntek. Ez azt sugallja számomra, hogy az általunk imádott idol képét gyakran hajlamosak vagyunk magunkra ölteni.

Nehéz meghatározni az előadás műfaját. Történelmi drámának is nevezhetnénk, de inkább a társadalmi viszonyok paródiája, amely sokszor groteszk, ironikus. Aktuális problémákat boncolgat: egyrészt reflektál az aktuális szerb politikai helyzetre, másrészt a fogyasztói társadalomnak mutat görbe tükröt. Számomra erősen felvetette azt a kérdést, hogy a fogyasztói társadalomban vagy akár ez ellen lehet-e még forradalmat csinálni. És ha igen, akkor milyen körülmények között? Ha kitörne ma egy népfelkelés, az egy bevásárló központban játszódna? A legjobb megfogalmazás az előadásra, hogy minden szándékos ízléstelensége ellenére ízléses: a giccses és groteszk elemeket egységes színházi nyelvvé formálja. A színészek erős gesztusokat használnak, mindannyian elrajzolt figurák, típusparódiák. Minden színész energiaszintje maximális, pontos koreográfiát követnek.

A színlapon az előadás műfaji megnevezése is olvasható: akció musical, amelynek zenéjét Klemm Dávid szerezte. Erős dallamok fokozzák a forradalmi hangulatot. A zenének általában hirtelen van vége, és azonnal erős jelenettel, szöveggel folytatódik, a színészek ennek segítségével is folyamatosan fenntartják az izgalmat és a játék dinamikáját. Az előadás végén, amikor a népfelkelés sikert arat, Fekete lesz a vezető. De a hatalmi mámor rajta is elhatalmasodik, mint mindenkin, aki valamilyen vezető pozícióba kerül, és ugyanolyan elnyomó magatartásba kezd, mint azok, akik ellen addig harcolt. Tehát a tanulság, hogy rendszerek váltják egymást, de nem lesz teljes szabadság, nem változik a társadalom működése.


Tetszett az előadásban, hogy az alkotók nem félnek az átlagos, hagyományos nézői elvárásoktól, nem félnek valami újat csinálni. Hisznek a polgárpukkasztó színházban, ennek a gesztusait pedig arra használják, hogy felhívják a figyelmünket valami fontos dologra. Hasonló megmozdulásuk volt pár éve a POSZT-on. A Bánk Bán című előadásuk végén egy interaktív játékot játszottak. Ebben egy színész hatalmi intézkedéseket sorolt, és arra kérte a közönséget, hogy mindenki akkor hagyja el a nézőteret, amikor úgy érzi, hogy az adott intézkedés miatt a hazáját is elhagyná. A Feketében nincs ilyen fajta interakció, az előadás azonban nem kevésbé elgondolkodtató.