Zárug Bernadett: Egy törékeny csibésztől a csodáig

Liliom. Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

Mátray László Liliomja csak egy csibész, egy semmirekellő csirkefogó, aki elveszi a lányok pénzét, kihasznál mindenkit, lusta dolgozni menni, nem képes eltartani a családját, veri a feleségét, egy közönséges rablógyilkos. Vajon miért tudunk mégis teljesen azonosulni vele, annak ellenére, hogy minden cselekedetével távolítani próbál minket? Néha sajnáljuk, máskor nem értjük, de mégis egy emberként akarjuk, hogy ez a kegyetlennek látszó, mégis a végletekig törékeny karakter végre kitörhessen kilátástalanságából.

Bocsárdi rendezésének kulcsmotívuma ez a kitörésvágy, a lélek szabadsága. A ketrecszerű, már-már börtönre emlékeztető vasszerkezet – Bartha József munkája – már az első perctől sugallja a szereplők lelki bezártságát. Egy olyan világot teremt, melyből, bár nem mindig tudatosan, mindenki kiutat keres. Liliom karakterénél válik leginkább hangsúlyossá ez a törekvés, melyet a roller, mint a szabadság jelképének a megjelenítése nyomatékosít egyértelműen, hiszen mindig valamiféle remény felvillanását mutatja. Ilyen mozzanat például a gyerek születésének híre, amely egy kapaszkodót jelent Liliom számára a csibészség fogságából való kitörés felé. Onnantól kezdve, hogy Juli (Vass Zsuzsanna) felszáll Liliom mellé az előadás elején megjelenő idillikus pillanatban, ő is részesévé válik ennek a szabadság utáni hajszának.

De nemcsak a főhős az egyetlen, aki kitörni vágyik saját életének falai közül. Muskátné (Gajzágó Zsuzsa), az üzlet rabja, ugyanakkor – bár fölérendelt helyzetben jelenik meg – Liliomtól is képtelen érzelmileg elszakadni. Ez a nagyon erős érzelmi függés akkor válik teljesen egyértelművé, amikor Muskátné már-már könyörög Liliomnak, hogy visszatérjen, annak ellenére, hogy Hózlinger képes őt helyettesíteni a körhintánál, amely egyébként ennek a végeláthatatlan mókuskeréknek, a szereplők életének a metaforája. Ezen kívül a fényképész (Rácz Endre) és a rendőrök (Szakács László, Erdei Gábor) is a mindennapi monoton munka rabjai.

Úgy tűnhet, Marika (Benedek Ágnes) és Hugó (Nagy Alfréd) párosa fölötte áll ennek a bezárt világnak. A kettejük kapcsolata és a Juli-Liliom helyzete folyamatosan tükröződnek egymásban. Ők azok, akiknek látszólag „összejött az élet”, Marika megtalálta „a szívszerelmét”, Hugó szép lassan lépeget felfele a társadalmi ranglétrán (ez a folyamatos fejlődés vizuálisan is kirajzolódik Mari jelmezeinek változása révén, amelyeket Kiss Zsuzsanna tervezett), és ezzel szemben jelenik meg a Juliék nyomorúsága. Ez rajzolódik ki erősen abban a jelenetben, amikor Mari bemutatja vőlegényét, Juli meg a földön összegörnyedve hallgatja a már-már tökéletes szerelmi történetet, miközben teljesen ki van készülve attól, hogy Liliom eltűnt Ficsúrral –Mari minden egyes szava érzéketlenségről tanúskodik. Liliom halálakor teljesen Marika egyre kétségbeesettebben próbálja meggyőzni Julit, hogy ez így lesz a legjobb neki, hogy Liliom halála hatalmas szerencse, majd odaszalad a gödörben fekvő Liliomhoz, és zokogni kezd, hirtelen kitör belőle a férfi iránt érzett, eddig elfojtott szeretete. Talán ő az egyetlen, aki ebben az elképesztően rideg világban képes érzelmileg megnyilvánulni.

Juli, a megjelenített kegyetlen világ legnagyobb áldozata, szintén képtelen kitörni saját korlátai közül. Bármikor otthagyhatná Liliomot, mindvégig ott van előtte az esztergályos, mint lehetséges menekülési útvonal, mégsem tesz semmit sorsa megváltoztatása érdekében.
Az egyetlenek, akik e beszűkült, áttörhetetlen világ fölött helyezkednek el, a zenészek: Fazakas Albert , Gáspár Csaba , Ráduly Zsófia és Tóth-Györbíró Apor. A vasszerkezet tetején ülve kísérik végig a szereplők cselekedeteit, a túlvilág képviselőiként figyelik a történéseket. A zene egy másik kulcseleme az előadásnak, ugyanis nemcsak hangulatfestőként jelenik meg, hanem fontos szerepe van a tetőpontok kihangsúlyozásában és a jelenetek egymáshoz fűzésében is. Amikor a szereplők olyan felfokozott érzelmi állapotba kerülnek, melyet nem képesek kifejezni, a zene segít ennek a felszínre juttatásában.

A rendezés mindent megtesz, hogy eltávolítsa, elidegenítse tőlünk a megjelenített világot. Ez a legszembetűnőbben a színészi játék által jelenik meg: a karaktereknek nagyon ritkán vannak érzelmi megnyilvánulásaik, nem szavakkal fejezik ki magukat, hanem leginkább a tárgyak használatával (roller, duda, kávéscsésze, cigaretta), és így, ebben a lecsupaszított világban a karakterek mint kitörni kívánó jellemek kerülnek a középpontba, akik akár a végletekig is képesek elmenni, hiszen nincs vesztenivalójuk. Elidegenítő eszköznek tekinthető például az is, hogy Hollunderné amolyan groteszk férfi-nő figura Rácz Endre alakításában; hogy Juli a halott Liliom testére hamuzik egyetlen könnycsepp nélkül. Ebben a jelenetben mutatkozik meg legszebben ez a tudatos érzelmi elfojtás a cselédlány karakterében, hiszen csendben ül, csak nézi a szerelmét, és kifejezéstelenül válaszol a kérdésekre, próbál erősnek látszani, ugyanakkor, amikor egyedül marad, kitör, és ütni kezdi Liliomot, kiabál, sír.
Ficsúr karaktere (Pálffy Tibor) az, amely a leginkább távol tud maradni a nézőtől. Semmilyen érzelmi reakciót nem lehet kiváltani belőle, teljesen hidegen hagyja, hogy Juli gyereket vár, sőt, még a Liliom elvesztése is közömbös számára. Ő képviseli a főszereplő egyetlen lehetőségét, hogy kilépjen a nyomorból.

Liliom végül az öngyilkosságba menekül, ez az utolsó esélye a kitörésre, ez azonban a halálával sem következik be. Az extravagáns túlvilági detektívek (Kónya-Ütő Bence, Derzsi Dezső), és a néha már-már komikusként ható fogalmazó (Nemes Levente) – aki mintegy a néző szócsöveként szegezi a szereplőnek az eddig mindannyiunkban felmerülő kérdéseket – megjelenése elveszik Liliomtól az örök pihenés reményét is.

Az előadás záró jelenete, amelyben a földre visszalátogató Liliom találkozik a lányával (Bezsán Noémi), a „küldetés” sikertelensége ellenére gyönyörű képet fest a nyitó jelenet visszaidézése által. Bár az angyalok által rárótt feladatot nem sikerül Liliomnak teljesítenie, a Juliban általa felidézett emlékek, és a tizenhat év elteltével ugyanolyan intenzíven érzett szeretet felbukkanása által Bocsárdi László rendezésének végén egy meg nem fogalmazott, ki nem mondható csoda születik meg.