Juraszek Zsuzsanna: Moralitás és érdek párbaja


Madam de Sade. Ariel Ifjúsági és Gyermekszínház, Marosvásárhely


Yukio Mishima Madam de Sade című, történelmi fikciós darabját 1965-ben írta. A japán szerző színházának különleges világa és formanyelve számos európai rendezőt is megihletett, köztük Porogi Dorkát is, aki azonos címen rendezte meg az előadást a Marosvásárhelyi Ariel Ifjúsági és Gyermekszínházban. A japán nó színház apró, viszont annál jelentősebb gesztusokra, diagonális mozgásra épít, előtérbe helyezve a színészek szöveggel való azonosulását. Ez az európai színház számára kihívást jelentő speciális formanyelv izgatta a rendezőt is. Célja egy olyan előadás létrehozása volt, amelyben a színészek képesek pusztán a jelenlétükkel átadni a szöveget. Fontos szempont volt, hogy a közel három órás produkció a közönséggel is közvetlen kapcsolatba lépjen. Ezt igyekezett erősíteni mind a térhasználattal, mind pedig az előadás szerkezetével.

Az előadás a színház előcsarnokában kezdődik. A kezdésre váró közönségből egyszer csak kiválik két szereplő, Saint-Fond grófnő és Simiane, akik kezdő dialógusuk után beinvitálják a közönséget a nézőtérre. A székek minden irányból körbeveszik a csupasz, díszlettelen teret. A színészek is helyet foglalnak a számukra az első sorban kijelölt helyeken. Ezáltal mi is részévé válunk a 18 évet felölelő cselekménynek. A cseléd, Charlotte megjelenései, közönséggel folytatott interakciói jelzik az időugrásokat. A karakterek jól megrajzoltak, a színészi alakítások hitelesek, megélhetővé teszik a történetet.

Sade márki romlottsága lelepleződik, elfogatóparancs lép ellene érvénybe. A márki anyósa, Montreuil márkinő (aki annak idején az uralkodóval való közvetlen kapcsolat miatt adta hozzá lányát a márkihoz) minden eszközzel menteni próbálja presztízsét. Azt kívánja, hogy a lánya váljon el Sade-tól, hogy becsületét ne érhesse csorba. Lánya, az ártatlan Renée azonban hűséges férjéhez. Húga, Anne segít megszökni a márkinak, oda is adja magát neki, naiv és elvtelen, azonban mégsem romlott.

Az előadás két része között tizennyolc év telik el és a szereplőkben sok minden megváltozik. A szünet után Charlotte hívja vissza a nézőket, miután előad egy sanzont. Egyszercsak a Nagy Francia Forradalom küszöbén találjuk magunkat. A márkit kiengedik, ő pedig levélben üzen anyósának, hogy a forradalom alatt számíthat segítségére. Ez a gesztus ugyan nem változtatja meg Montreuil márkinő vejéről alkotott véleményét, azonban egészen máshogy kezd beszélni róla, hiszen Alphonse-tól reméli biztonságát és életszínvonalának megtartását. Ugyanakkor gondolkodásában nemessége is megmutatkozik azzal, ahogyan kijelenti, hogy amíg a király Párizsban van, ő marad. Anne a forradalom elől a férjével külföldre távozik. Renée ártatlansága megmarad, azonban az idő múlásával fokozatosan megtörik. Apácának akar állni, hogy megszabaduljon attól a személytelen gonosztól, amelyet valójában férje képvisel.


Habár minden egyes lelki rezdülés szépen kirajzolódik a színészek őszinte, tiszta játékában, a dramaturgiai szerkezet statikussága, túlzott tömbszerűsége számomra egy idő után mégis monotonná, kevésbé élvezhetővé tette az egyébként szépen kidolgozott előadást.