Renczés Viktória: „Apagyilkos vagyok, anyagyilkos, rendőrgyilkos, gyerekgyilkos. Gyilkos.”

Roberto Zucco. Tomcsa Sándor Színház

Kemény. Sok(k)oló. Ez volt az első gondolatom a Zakariás Zalán rendezte Roberto Zucco előadás után.

Maga a technikai kivitelezés tetszett, bravúros volt. Egyfajta brechti elidegenítést használt a rendező. Az előadás több rövidebb jelenetre tagolódott, ezeket mindig egy felirat vezette fel és egyben szituálta őket (akár konkrétan akár költői értelemben). Időtlen teret hozott létre a rendezés mindössze öt darab takarófal használatával. Zseniálisan bánt a fényekkel és a jól megválogatott zenékkel is. Ezt az amúgy is erős, hatásos színpadi világot próbálta fokozni a karakterek helyzetbehozásával. Ez szerintem nem mindig sikerült. Sokszor „kezem-fejem dologgá”, azaz mímeléssé váltak a szereplők megmozdulásai, gesztusai. Számomra nem csak az előbbiek miatt vált kicsit idegenné az előadás. „Ha egy vonat kisiklik, azt meg se próbálják visszatenni a sínekre” – helyenként ezt éreztem a színészek játékával kapcsolatban. Elbeszéltek egymás mellett, nem figyeltek egymásra, emiatt sokszor elvesztettem a történés lényegének a fonalát.

A dráma elég sok morális és filozófiai problémát vet fel, Roberto egy antihős. A Barabás Árpád által játszott karakter eszembe juttatta a Bűn és bűnhődés Raszkolnyikovját – vajon a társadalom elkorcsosulása felmenti őt a gyilkosság bűne alól? Mégis az ember elfogadóbb ezzel a figurával szemben, hiszen a kisiklás nem személyes elhatározás kérdése. Címszereplőnk hidegvérrel, ép elmével sétál végig a darabon, miközben apa-, anya-, gyerek- és rendőrgyilkosságokat követ el. Nem beszél sokat, mégis ettől a hidegségtől-ridegségtől félelmet kelt az emberben – és a színész ezt az állapotot nagyon szépen megteremti. „Sámson vagy, ő is egy nő miatt baszott rá” – hangzik el az előadásban. Na igen, megjelennek a nők. És a női szereplők minden egyes megjelenésükkel mintha közrejátszanának valamiként a következő gyilkosságban – akár olyan módon is, hogy Zucco megriadni látszik a szeretés helyzeteitől. A fiatal lányt játszó színésznő (Albert Orsolya) bejövetele tetszett talán a legjobban, végig koncentrált energiával dolgozott, figyelt a kollégáira. Őt tartottam az egyik „emberi embernek” a sok elrugaszkodott, szélsőséges karakter között. A másik ilyen „ember” a nővér volt, bár az előadás elején picit félelmetesnek tűnt a túlzott keménysége miatt, az ő karakterének változása rajzolódott ki a legtisztábban.

Az előadás koherens világot épít, amelynek a rendezői gondolata érthető, számomra mégis az erőteljes hatásainak az egyformasága miatt kicsit idegen maradt, nehezen tudtam követni, belépni a világába. Úgy éreztem magam, mint a darabban említett „fehér orrszarvú, aki sétál a befagyott tó vizén Afrikában, a hóesésben”.