Renczés Viktória: „Sok nép vót, s mind figyët”

Portugál. Csíki játékszín, Csíkszereda


Az első dolog, ami a Portugál kapcsán eszembe jut, az a csehovi értelemben vett elvágyódás. Az egész dráma ellentétekre épül és ezt a rendezőnek, Victor Ioan Frunzănak, nagyon szépen sikerült belecsempésznie a színpadi látványvilágba (is).

Hogy mik ezek az ellentétek? A mű fő problémafelvetése – az elvágyódás – a vidéki és városi élet közötti hatalmas eltérésre épül. Bár Egressy a drámában tipikusan a magyar vidéki miliőt állítja pellengérre, a rendezőnek sikerült ezt egyetemes társadalmi kritikává formálnia. Továbbá megjelenik az embertípusok ellentéte. A vidékiek statikus életét bolygatja fel egy budapesti férfi Irgácsba való megérkezése. Az előadás több cselekményszálon fut, váratlan snittekkel, képkocka váltásokkal. A főbb mozzanatok, a nagy „filozofálások” a színpad egyik sarkában elhelyezkedő kocsmában történnek. Ez a kocsma a maga zsúfolt, füstös, ragacsos világával egy pillanat alatt magával ragadja a nézőt, s elhiteti vele, hogy ő is ott ül a kocsmában, kezében egy házmesterfröccsel, és nézi Retek, Csipesz és a többiek duhajkodását. Ezzel szemben a külső, kocsmán kívüli terek megmutatása egy letisztultabb, életszerűbb hangot üt meg, és ezt az elsőre mindennapinak tűnő környezetet sikerül a rendezőnek nagyon finom, ironikus eszközökkel groteszkké változtatni. Ilyen például a kétméteres feliratok és a kivetítő használata, a díszletező kollégák felküldése a színpadra, vagy akár egy bohócszerű alak beépítése az előadásba.

Noha alapvetően Egressy drámája erősen parodisztikus, viccessé mégsem a helyzetkomikumok és poénok teszik, hanem a groteszk életábrázolás, ami fájdalmasan realista és örökérvényű. Hogy mi teszi fájdalmassá a valóságot? Egyáltalán, miért emberi és igaz ez a történet? Látszólag ennek a groteszknek az alfája és ómegája a kocsma. Igen, ott a kocsma, ahol majdnem mindenki alkoholista és mindenki más, a hozzátartozóik az ő függőségüktől szenved. Minden faluban, városban megjelenik egy hasonló közeg. Mégsem lehet ennyire általánosítani; azért egy településen nem mindenki alkoholista – mondhatná bármelyikünk. Valóban, nem mindenki alkoholista, de függő. Függő a szerelemtől, az elvágyódástól, az álmodozástól, a vallástól, az önámítástól. És ebben a rendezésben az előbb felsoroltak félelmetes mélységeket produkálnak, olykor a legváratlanabb helyzetekben.

Ami nagyon megfogott az előadásban, az a két felvonás ellenpontozása. Ez számomra a karakterek önmagukkal való szembefordulását is jelentette, akik mindannyian felismerték kilátástalan életüket és beletörődtek ebbe. E fordulat miatt lett a második felvonás egy nyugodtabb hangvételű rész, amit már nem a szöveg vitt előre, hanem a szereplők belső vívódásai. A szépen megélt, igaz pillanatok mellett zseniális cirkuszi mutatványokkal leptek meg minket a színészek. Persze sorolhatnék hiányosságokat, hogy mi és miért nem tetszett a rendezésben, de én ezekkel együtt tudtam élvezni az előadást, azonosulni a színészek játékával, közel kerülni annak a problémafelvetéséhez.

Zárásul egy nézőt szeretnék idézni, akinek sikerült egy mondatban összefoglalnia, hogy a rendezőnek hogyan sikerült a saját képére formálnia Egressy világát: „Frunză, tudjuk, hogy portugál”.